W myśl w/w przepisów Operator został zdefiniowany jako osoba fizyczna lub prawna sprawująca faktyczną kontrolę nad technicznym działaniem produktów i urządzeń objętych rozporządzeniem (UE) nr 517/2014. W określonych szczególnych sytuacjach państwo członkowskie może wyznaczyć właściciela jako podmiot odpowiedzialny za obowiązki operatora.
Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną staje się operatorem urządzenia lub systemu ochrony przeciwpożarowej w dniu dostarczenia tego urządzenia lub systemu ochrony przeciwpożarowej na miejsce jego użytkowania, a w przypadku, gdy urządzenie lub system ochrony przeciwpożarowej wymaga instalacji – w dniu zakończenia instalacji i napełnienia urządzenia lub systemu ochrony przeciwpożarowej substancją kontrolowaną lub fluorowanym gazem cieplarnianym.
W przypadku operatorów urządzeń będących stacjonarnymi systemami ochrony przeciwpożarowej, zawierających co najmniej 3 kg substancji kontrolowanych lub co najmniej 5 ton ekwiwalentu CO2 fluorowanych gazów cieplarnianych, ustawa nakłada na nich obowiązek sporządzenia i prowadzenia dokumentacji systemu w formie Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej. Operator ma obowiązek sporządzać i prowadzić dokumentację oddzielnie dla każdego urządzenia, w tym także dla wyłączonego z eksploatacji lub użycia nieprzekazanego do unieszkodliwienia, zawierającego odpowiednią ilość fluorowanych gazów cieplarnianych.
REJESTRACJA OPERATORA
Przed sporządzeniem pierwszej Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej operator jest obowiązany do zarejestrowania się w Centralnym Rejestrze Operatorów poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego.
Adres, pod którym należy dokonać rejestracji: dbcro.ichp.pl
Po wysłaniu formularza rejestracyjnego na podany podczas rejestracji adres e-mail zostanie wysłany link aktywujący konto. Aby potwierdzić zgłoszenie należy kliknąć na przycisk Potwierdź, który aktywuje link znajdujący się w e-mailu, potwierdzając w ten sposób otrzymanie informacji o poprawnej weryfikacji konta. Od tego momentu użytkownik może logować się do systemu i posiada uprawnienia m.in. do:
- dodawania nowych kart urządzeń,
- wypełniania i edytowanie już założonych kart,
- dodawania nowych użytkowników.
SPORZĄDZANIE KARTY SYSTEMU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ
Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej stanowią element Centralnego Rejestru Operatorów i są sporządzane w postaci elektronicznej.
W celu utworzenia Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej należy wejść na stronę dbcro.ichp.pl i zalogować się do utworzonego konta operatora. Po zalogowaniu należy wybrać zakładkę „Lista urządzeń”, a następnie kliknąć na przycisk „NOWA KARTA” i wybrać z listy pozycję „Systemu Ochrony Przeciwpożarowej”.