Co determinuje wybór systemu gaśniczego dla tunelu drogowego?
Instalacje zraszaczowe i systemy mgły wodnej stanowią znakomitą większość stałych urządzeń gaśniczych w tunelach drogowych. Oba rodzaje systemów zostały też szeroko przetestowane w warunkach pełnowymiarowych pożarów. O wyborze konkretnego rozwiązania dla wybranego tunelu drogowego decyduje szereg czynników, z których najważniejsze to:
- wielkość zapotrzebowania na wodę, a tym samym wielkość powierzchni wymaganej dla zbiorników zapasu wody,
- wielkość powierzchni wymaganej dla rurociągów dystrybucyjnych,
- wydajność systemu odwadniania,
- wielkość zapotrzebowania na energię elektryczną.
Zasadnicze różnice między systemami gaszenia mgłą wodną a systemami zraszaczowymi polegają na:
- stosowaniu wyższego ciśnienia,
- stosowaniu rurociągów o mniejszej średnicy,
- stosowaniu mniejszych kropel wody o większym pędzie,
- zużywaniu mniejszej ilości wody i prędkości przepływu dla tego samego obszaru gaszenia,
- zużywaniu większej ilość energii elektrycznej.
Dlatego systemy mgły wodnej są pierwszym wyborem wszędzie tam, gdzie występują ograniczenia przestrzenne lub limity obciążeń. Wysoki pęd nadawany cząsteczkom wody powoduje, że są one również mniej podatne niż krople z dysz zraszaczowych na ruchy powietrza generowane przez systemy wentylacyjne lub różnice ciśnień. O ile proces tłumienia pożarów przez instalacje zraszaczowe polega główne na chłodzeniu gaszonej powierzchni, to w systemach mgły wodnej, oprócz efektu chłodzenia, występuje również efekt wyparcia tlenu: mikrokrople wody gwałtownie odparowują w miejscach występowania największej temperatury. Podczas parowania woda zwiększa swą objętość ok. 1640 razy, przez co lokalnie przy ognisku pożaru wypierany jest tlen. Występuje efekt tłumienia podobny jak przy zastosowaniu gazu obojętnego. Odbywa się to tylko bezpośrednio przy źródle ognia, dzięki czemu brak tlenu nie zagraża ewakuującym się ludziom. Oprócz tłumienia ognia mikroskopijne krople wody powodują, że powstałe w wyniku pożaru produkty spalania oraz rozpuszczalne w wodzie części składowe gazów spalinowych zostają częściowo wymyte i osadzone. Powoduje to zredukowanie zadymienia oraz zmniejszenie toksyczności dymu, co ułatwia ewakuację i prowadzenie akcji ratowniczo-gaśniczej.
Systemy mgły wodnej powinny być stosowane również w tunelach, gdzie występują ograniczenia w wydajności zastosowanego systemu odwadniania. Zgodnie z przytoczonymi wcześniej przepisami, kanalizacja w tunelach drogowych powinna umożliwiać m.in. szybkie przejęcie cieczy łatwopalnych i ich odprowadzenie, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się pożaru. Kanalizacja ta będzie odprowadzać również wodę zastosowaną do gaszenia. Z uwagi na to, że ilość wody zużytej przez stałe urządzenia gaśnicze mgłowe jest znacznie mniejsza niż w instalacjach zraszaczowych, systemy te powinny być pierwszym wyborem w przypadku tuneli z ograniczonymi możliwościami w zakresie wydajności kanalizacji.
Przeprowadzane testy wskazują również znacznie większą skuteczność systemów wysokociśnieniowej mgły wodnej w tłumieniu pożarów pojazdów elektrycznych, co już za kilka lat może być kluczowym czynnikiem determinującym wybór systemu gaszenia w tunelach drogowych. Charakterystyczną cechą pożarów ogniw elektrycznych jest bowiem wydzielanie wysokiej ilości energii, a mgła wodna wysokociśnieniowa ma zdolność absorpcji ciepła na poziomie najwyższym spośród dostępnych środków gaśniczych.
Czy stosowanie systemów gaśniczych w tunelach drogowych może generować dodatkowe ryzyko?
Celem instalacji stałych urządzeń gaśniczych w tunelach drogowych jest minimalizacja strat i zagrożenia życia ludzkiego w przypadku pożaru. Niekorzystne zjawiska, jakie mogą wystąpić podczas uruchomienia systemu gaśniczego, to:
- przeniesienie toksycznych gazów z góry na dolne partie – testy i analizy obliczeniowe wykazują, że pionowy impuls aktywowanego systemu gaśniczego może przenosić wyższe stężenia toksycznych gazów z górnych poziomów przekroju tunelu w kierunku dolnych części. Efekt ten zaobserwowano w pomiarach testów w pełnej skali, jednak nie zaobserwowano niekorzystnego wpływu tego zjawiska w rzeczywistych zdarzeniach związanych z aktywacją systemów gaśniczych w istniejących tunelach;
- ograniczenie widoczności przez wodę i opadający dym – zastosowanie systemów gaśniczych wodnych może mieć wpływ na widoczność, z uwagi na obecność wody oraz przeniesienie dymu w dolne partie tunelu, co może utrudniać znajdowanie drogi i zwiększać stężenie dymu w dolnej strefie, gdzie przebywają ludzie.
Dlatego, aby zminimalizować te efekty, niezbędna jest wczesna detekcja. Biorąc pod uwagę fakt, że system gaśniczy należy aktywować tak szybko, jak to możliwe, zarówno temperatura, HRR oraz ilość dymu będą ograniczone na tyle, żeby nie spowodować utrudnień w ewakuacji.
Ponadto ww. zagrożenia będą znacznie mniejsze w przypadku aktywacji systemów wysokociśnieniowej mgły wodnej. Samo wyzwolenie mgły wodnej z pewnością obniży temperaturę otoczenia, co zdecydowanie ułatwi ewakuację. Ponadto woda stosowana w instalacji mgłowej jest (i musi być) bardzo czysta. Specjalne zestawy filtracyjne montowane są przed pompą i za pompą. Dodatkowo przed każdą dyszą jest sitko, chroniące mikrootwory w dyszach mgłowych przed zanieczyszczeniem. Jednocześnie rury nierdzewne, stosowane w instalacjach wysokociśnieniowej mgły wodnej, w żadnym stopniu nie obniżają jakości wody, co może mieć miejsce w przypadku rur stosownych dla klasycznych instalacjach zraszaczowych. Dodatkowo mgła wodna ma możliwość częściowego neutralizowania produktów spalania, gdyż mikrokrople o średnicy poniżej 50 mikronów mają zdolność pochłaniania niektórych toksyn wytwarzanych podczas reakcji spalania.
Zagadnieniem, które również należy rozważyć w kontekście potencjalnych zagrożeń, jest efekt paniki wśród użytkowników tunelu. Istnieje przynajmniej teoretyczne ryzyko, że uruchomienie systemu gaśniczego mogłoby zniechęcić ludzi do wyjścia z pojazdów ze względu na obawy zamoczenia, zwłaszcza w sytuacji, gdy potencjalne zagrożenie rozwijającym się pożarem nie jest przez nich dostrzegane. Jednak, zgodnie z raportem PIARC z 2016 roku, w udokumentowanych zdarzeniach tego ryzyka nie zaobserwowano. Mimo to, aby zminimalizować potencjalne ryzyko takiego zachowania wśród użytkowników tunelu, warto w systemie ostrzegawczym tunelu zaprogramować komunikat informujący o konieczności natychmiastowego opuszczenia samochodu i udania się do najbliższego wyjścia ewakuacyjnego, podążając za odpowiednim oznakowaniem.
Detekcja pożarów w tunelach drogowych
Aby stałe urządzenia gaśnicze instalowane w tunelach drogowych mogły spełnić swoje zadanie, muszą być uruchamiane w możliwie najwcześniejszej fazie pożaru. Standard NFPA 502 zaleca, aby opóźnienie nie przekraczało trzech minut, co ma zapobiec powstaniu poważnego pożaru. Dlatego bardzo ważne jest zapewnienie skutecznej detekcji pożaru.
Z uwagi na wysoki poziom zadymienia, spowodowany przez spaliny niesprawnych samochodów, najpopularniejszym sposobem wykrywania pożarów w tunelach drogowych jest liniowa detekcja temperatury z wykorzystaniem kabli sensorycznych. Liniowe czujki ciepła wykrywają pożar na zasadzie przekroczenia progu temperatury lub szybkości jej wzrostu na całej długości elementu termoczułego. Dzięki swoim właściwościom umożliwiają zabezpieczenie długich lub rozległych obiektów takich jak tunele drogowe oraz zapewniają detekcję pożaru w niekorzystnych i zmieniających się warunkach środowiskowych. Nie wymagają obsługi, dlatego mogą być montowane w miejscach trudnodostępnych. Ponadto charakteryzują się wysoką odpornością na fałszywe alarmy, co jest bardzo istotne w warunkach tunelowych.
Testy systemów detekcji wykazały również skuteczność automatycznych systemów wizyjnych wykrywania dymu i płomienia oraz zasysających czujek dymu, jednak są to rozwiązania zdecydowanie rzadziej stosowane z uwagi na wysokie koszty czy konieczność częstej konserwacji.
Podsumowanie
Wielkie pożary w tunelach drogowych pokazują olbrzymie skutki tych zdarzeń. Konsekwencje mogą dosięgnąć użytkowników, służb ratowniczo-gaśniczych oraz infrastruktury obiektu. A wyłączenie tunelu z użytkowania z pewnością nie pozostanie bez wpływu na lokalną sieć dróg i jakość życia lokalnej społeczności.
Jeszcze kilka lat temu stałe urządzenia gaśnicze były projektowane i instalowane jako dodatkowe systemy poprawiające bezpieczeństwo pożarowe w tunelach, wraz z innymi konwencjonalnymi technologiami. Obecnie stały się jednym z kluczowych elementów systemu bezpieczeństwa w tych obiektach. Oznacza to, że w razie wypadku pożarowego, bezpieczeństwo tunelu drogowego jest w pełni zależne od obecności stałego urządzenia gaśniczego.
Automatyczne systemy gaśnicze opóźniają tempo wzrostu ognia, chłodząc powierzchnię płonącego materiału i hamując proces spalania. Rezultatem końcowym jest zmniejszenie konsekwencji pożaru, co zwiększa bezpieczeństwo życia oraz zmniejsza uszkodzenia konstrukcji i wyposażenia tunelu. Stałe urządzenia gaśnicze zapewniają również znacznie korzystniejsze warunki dla jednostek straży pożarnej, aby mogły podejść w pobliże pożaru i skutecznie go ugasić.
Dla zapewnienia wymaganej skuteczności systemów gaśniczych ważne jest, aby były odpowiednio zaprojektowane, zainstalowane i zintegrowane z innymi systemami bezpieczeństwa w tunelu (m.in. wentylacji i sygnalizacji pożaru), a także odpowiednio przetestowane, uruchomione, konserwowane i obsługiwane. Zaleca się również, aby ich aktywacja następowała na wczesnym etapie pożaru – tylko szybka reakcja pozwoli zminimalizować wzrost pożaru i zapewnić pożądaną skuteczność stałych urządzeń gaśniczych.